Johan nahoj

Hej Johan NahojHur ser det ut i din studio?
- Jag måste arbeta på många saker samtidigt och jag återvänder ofta till gamla verk, ger dem nya former och funktioner.. Dörren står på vid gavel, in och utflödet är konstant. Med andra ord: ateljén myllrar.

 Installationen ON-HOLD bottnar i dina samtal med kollegor, hur går det till? 
- Det kollegiala samtalet pågår ständigt, kring fikabordet i ateljeföreningen, på utställningar och via sociala medier. Ibland är det personen jag möter först, ibland genom dennes verk.

Kontakten oss konstnärer emellan är jätteviktig och en utgångspunkt i On-hold, däremot är det fortsatta samtalet mellan mig och de verk jag bestämmer mig för att ha med ännu viktigare för verkets faktiska tillblivelse. Det är genom arbetet jag kan få korn på konstnärens tillvägagångssätt och inre logik, och på så vis skapa en visuell dialog mellan våra olika praktiker.

Med Konstkompaniet är det första gången du visar ON-HOLD på en kommersiell plats för konst. Är det en radikal skillnad i jämförelse med att presentera verket tex på Malmö konsthall?-Jag är intresserad av konstnärsrollens- och verkets funktioner och gränser. På så vis blir varje ny kontext en spännande förflyttning av min roll och även läsningen av verket. Verket har ju vandrat från en konstnärsdriven plattform, där kollektivitet är en självklarhet och vidare till en stor institution, där min roll inte är lika självklar; är jag curator, producent, konstnär? 

Nu på Konstkompaniet adderar den kommersiella aspekten ytterligare en del och det är den av galleristen så självklart påverkar det urvalet. Samtidigt försöker jag hålla fast vid och ge plats åt de andra positionerna och framförallt den som konstnär, för det är från den platsen samtalet och tilliten och verket byggs.

ON HOLD: Nahojkollektionen 9 november - 1 december 2023

Johan Nahoj i sin studio i Malmö.

Föregående
Föregående

Joachim Carlsson & Stig Sjölund

Nästa
Nästa

Agnes Mohlin