Hej BIP,
Vad är det bästa med att arbeta med skulptur?
- För att det passar mig som person, tror jag. Skulptur är en kropp i rummet. Även jag är en kropp i rummet och man kan kanske kalla det för ett identifikationstillfälle.

Hur är det att arbeta i betong?
- Kändes på något sätt avlastande när jag bytte material från lera till betong. Till skillnad från stengodslera som jag arbetade med de första åren i ateljén och som krävde högtemperaturugn etc så kändes betongen som ett både mer direkt och okomplicerat material.
Jag kunde också gå upp i skulpturstorlek som översteg stengodsugnens dörrmått. Arbetet med betongmaterialet har varit
experimentellt då jag inte hade någon tidigare erfarenhet. Allteftersom har betongen blivit det centrala arbetsmaterialet för mig. Ibland har jag gjort några brons-gjutningar där jag tagit vara på minnet av betongmaterialstrukturen i ytorna.

Du startade sin bana som konstnär på 60-talet. Är det något som förändrats över tid och som du saknar?
- Nej egentligen inte. Jag har i stort sett fått göra det jag vill men tidsandan kändes intensivare på 60-70-80 talet.

Hur kom Muskelhjärnan till?
- Muskelhjärnan kommer ur en grupp om tre skulpturer i stengodslera som jag kallade Experiment med samtal och där delarna hade egna namn som Jordklotsembryo, Steg och Muskelhjärna.
Gruppen finns i sin helhet på Röhsska museet i Göteborg. Muskelhjärnan står där för makt genom slutenhet och som jag nog tyckt varit en sida av vårt samhälle som borde uppmärksammas och bearbetas. Två skulpterade ben står för steg och rörelse i samtalet och samtalsämnet är jordens framtid i form av en embryoform med jord kontinenter och meridianer som tecken för framtiden.

Britt-Ingrid Persson

Foto: Idha Lindhag, från Lookbook Sommarkollektionen 2023

Föregående
Föregående

Ida-Lovisa Rudolfsson

Nästa
Nästa

Sandra Isacsson